Trabajos de Titulación - Sede Azogues - Enfermería
URI permanente para esta colección
Examinar
Examinando Trabajos de Titulación - Sede Azogues - Enfermería por Asesores "Andrade Molina, Marina Cecilia"
Mostrando 1 - 3 de 3
Resultados por página
Opciones de ordenación
- ÍtemAcceso Abierto“Conocimiento del uso de las TIC en los profesionales de enfermería”(Universidad Católica de Cuenca., 2022) Lema Sucuzhañay, Aida Marisol; Minchala Lema, Jessica Victoria; Andrade Molina, Marina Cecilia; 0302248570; 0302691043; ., .Over time, technological innovations have emerged and transformed various sector’s activities, and the health area has also been impacted. Nursing professionals have identified the contributions of technology to health. However, they still present obstacles: they have no habits, are unskilled with the tools, and are resistant change. The obligation in the workplace is increasingly transforming and requires continuous preparation; professionals must be at the forefront of the digital era. Objective: To relate the scientific literature on the knowledge of the use of ICT in nursing professionals. Methodology: A systematic review study was conducted to understand the use of ICT in nursing professionals by reviewing several studies and articles in a systematized way to contribute new knowledge and comply with the objectives set, following the parameters of the PRISMA statement. Results: It was found that in India and Spain, 40% to 70% of people know about it; in Peru and Ecuador, 56% have basic knowledge; regarding the use of digital tools, 87.87% use the internet, 29.40% use social networks, and 42.43% interact in a videoconference. On the other hand, the digital barriers as insecurity 78.6%, high- cost technology 72%, no time 60.6%, and lack of knowledge 43% were highlighted.
- ÍtemAcceso AbiertoFactores que influyen el uso de la tecnología en el sistema modular de la carrera de enfermería durante la pandemia(Universidad Católica de Cuenca., 2021) Paguay Paguay, Tannya Rocio; Andrade Molina, Marina Cecilia; 0302453378; ., .Frente a la crisis provocada por la pandemia de Covid-19, los campos educativos cambiaron su modalidad presencial a virtual y con ello el incremento de la aplicación tecnológica. El objetivo principal fue determinar los factores que influyen el uso de la tecnología en el sistema modular de la carrera de Enfermería durante la pandemia en estudiantes de la Universidad Católica de Cuenca sede Azogues. Se efectuó un estudio descriptivocorrelacional y no experimental. La muestra estuvo constituida por 196 estudiantes (19 a 30 años), se aplicó una encuesta sociodemográfica, un cuestionario validado por expertos denominado FACTEC. Se realizó un análisis descriptivo mediante (porcentajes, frecuencias, medidas de tendencia central), se utilizó pruebas de asociación para la correlación de factores educativos, tecnológicos y económicos mediante el X2cuadrado, y por último análisis de diferencia de medias (prueba t de Student para muestras independientes). Se encontró que el (38%) de los estudiantes en el lugar de su residencia del estudiante reciben 2 personas más clases virtuales, (89%) utilizan internet fijo, (39%) cuentan con dos o más dispositivos electrónicos y (71%) si comparten dispositivos electrónicos para recibir sus clases online. Se hallaron relaciones estadísticamente significativa positiva entre el uso de la tecnología en el sistema modular y el factor educativo (x2cuadrado=780; p=001; nTotal= 196). De igual manera, para el factor tecnológico (x2cuadrado=1218; p=001; n Total= 196), también el factor económico (x2cuadrado=1075; p=001; n Total= 196). En conclusión estos resultados señalan que el uso de la tecnología en el sistema modular depende de estos factores.
- ÍtemAcceso AbiertoPropuesta de un proyecto de emprendimiento en enfermería que contribuya a la reducción de la desnutrición infantil(Universidad Católica de Cuenca., 2023) González Rivera, Silvia Johanna; Medina Guamán, Lida Gabriela; Andrade Molina, Marina Cecilia; 0302391396; 1950126340; ., .Digital technologies have emerged as a promising tool for prevention and promotion in education, providing new opportunities to access information, resources, and support conveniently, personally, and autonomously. The study aims to design an entrepreneurship proposal that contributes to child malnutrition reduction in the Azogues canton by implementing a mobile application called FinDesApp, focused on nutrition education to promote good practices in the population and obtain empowerment in society, and to be a reference in the prevention and promotion of child malnutrition programs. The methodology for designing the venture proposal was through the business profile, which involves a series of steps and analysis to define and plan the entrepreneurship, such as market research, SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats) analysis, objectives definition, and marketing and production strategies. Its comprehensive, participatory, and sustainable approach contributes to improving the health and well-being of infants, strengthening their ability to make informed and responsible decisions regarding their nutrition and thus generating essential contributions to society and the Ecuadorian health system by reducing malnutrition rates, risk factors, and recurrent infections, among others.