Modelo de gestion de comunicación digital de las empresas de transporte interprovincial de Cuenca desde la percepción de sus usuarios y propuestas para su mejora.

Fecha
2019
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Editor
Universidad Católica de Cuenca.
Resumen
"This article deals with digital communication of interprovincial transportation companies in Cuenca. The objective of this work is to develop a management model to improve this communication system on behalf of citizens. The answered question is how to improve this communication field in such organizations? This research used mixed methodology, quantitative - qualitative. It is an exploratory study where an audit was conducted through observation, the use of digital platforms such as web site and main social networks: Facebook, YouTube, Instagram and WhatsApp. After this diagnosis an in-depth interview was carried out with executives of the studied cooperatives and communication experts. In addition, a survey of perception was applied to the users a questionnaire on object of study. The inquiry was completed in July 2018. This empirical work, based on the main theorists of digital communication, aims to be a contribution for companies dedicated to public transportation in order that, supported by the strategies that are proposed here, these can improve their communication system. The results conclude that there is no communication planning in the researched organizations consequently the need to create a management model is an urgent need. This article deals with digital communication of interprovincial transportation companies in Cuenca. The objective of this work is to develop a management model to improve this communication system on behalf of citizens. The answered question is how to improve this communication field in such organizations? This research used mixed methodology, quantitative - qualitative. It is an exploratory study where an audit was conducted through observation, the use of digital platforms such as web site and main social networks: Facebook, YouTube, Instagram and WhatsApp. After this diagnosis an in-depth interview was carried out with executives of the studied cooperatives and communication experts. In addition, a survey of perception was applied to the users a questionnaire on object of study. The inquiry was completed in July 2018. This empirical work, based on the main theorists of digital communication, aims to be a contribution for companies dedicated to public transportation in order that, supported by the strategies that are proposed here, these can improve their communication system. The results conclude that there is no communication planning in the researched organizations consequently the need to create a management model is an urgent need.
Descripción
El presente artículo trató sobre la comunicación digital de las empresas de transporte interprovincial en Cuenca. El objetivo planteado fue elaborar un modelo de gestión para mejorar este sistema de comunicación en beneficio del público. Se pretendió responder a la pregunta ¿Cómo mejorar este campo comunicacional en tales organizaciones? Esta pesquisa utilizó la metodología mixta, es decir cuanti–cualitativa. En ese marco, este trabajo corresponde a una investigación exploratoria que incluyó la realización de una auditoria mediante la observación, la utilización de plataformas digitales como el sitio web y las principales redes sociales: Facebook, YouTube, Instagram y WhatsApp. Luego de este diagnóstico se empleó la técnica de la entrevista en profundidad a directivos de las cooperativas estudiadas y a expertos conocedores de la comunicación que se investiga. En esa misma tónica, se aplicó una encuesta de percepción a los usuarios del servicio de transporte mediante un cuestionario de preguntas que se refieren al objeto de estudio. La indagación se cumplió en julio de 2018. Este trabajo de carácter empírico, con base en los principales teóricos de la comunicación digital, pretende ser un aporte para las empresas dedicadas a la transportación pública a fin de que, apoyadas en las estrategias que aquí se plantean, puedan mejorar su sistema de comunicación. Los resultados concluyen que no existe una planificación de la comunicación en las organizaciones indagadas por lo que se estima urgente crear un modelo de gestión.
Palabras clave
COMUNICACIÓN DIGITAL, EMPRESAS DE TRANSPORTE, GESTION COMUNICATIVA
Citación
Duchi Calderon, J. (2019) Modelo de gestion de comunicación digital de las empresas de transporte interprovincial de Cuenca desde la percepción de sus usuarios y propuestas para su mejora.[Trabajo de Investigación de Grado. Universidad Católica de Cuenca].