Extensión La Troncal - Administración de Empresas
URI permanente para esta comunidad
Examinar
Examinando Extensión La Troncal - Administración de Empresas por Título
Mostrando 1 - 20 de 106
Resultados por página
Opciones de ordenación
- ÍtemAcceso AbiertoAdministración de plantaciones agrícolas(Universidad Catolica de Cuenca Extensión San Pablo de La Troncal, 2000) León Delgado, Rossy Jeannine; Carvajal, José Vicente
- ÍtemAcceso AbiertoAdministración de una empresa agrícola(Universidad Catolica de Cuenca Extensión San Pablo de La Troncal, 2000) Valladares Calva, Juan Pablo; Carvajal, Jose Vicente
- ÍtemAcceso AbiertoAdministración de una empresa bananera(Universidad Catolica de Cuenca Extensión San Pablo de La Troncal, 2000) Padrón Iglesias, Pedro; Carvajal, José Vicente
- ÍtemAcceso AbiertoAnálisis de la calidad de servicio en el sector financiero de la economía popular y solidaria del Cantón La Troncal.(Universidad Católica de Cuenca., 2022) Asanza Saavedra, Ronnal Bryan; Pesantez Molina, Geovanny; 0705253169This research reviewed different models for measuring service quality in financial institutions to evaluate the perception of service quality by the Cooperative of Savings and Credit members of the "Economía Popular y Solidaria" (EPS) of La Troncal Canton. For this purpose, a quantitative methodology was applied, with a descriptive approach of non-experimental design and crosssectional design; the validated instrument was the SERVPERF model by Cronin and Taylor (1992, 1994). The proposed technique is a questionnaire comprising 22 questions on a 5-point Likert scale structured by five dimensions: tangible aspects, reliability, responsiveness, security, and empathy. This scale was designed to measure the quality of service perceived by users. Based on the above, 50.90% of the population, corresponding to the empathy variable, totally agree with the attention and service received. Regarding the direct beneficiaries, we have the branch managers who will have the results that will allow them to make improvement decisions if they consider it necessary. Also, to position themselves within the market as indirect beneficiaries to external customers since improvement actions will be established if it is a more optimal service with highly acceptable quality. The research was feasible thanks to the acceptance of two of the four cooperatives of the segment 1 of the EPS of La Troncal canton.
- ÍtemAcceso AbiertoAnálisis de la calidad de servicio y satisfacción al cliente en los locales comerciales del Cantón La Troncal.(Universidad Católica de Cuenca., 2023) Ordoñez Calle, Patricia Mercedes; Calle Calle, Mónica Patricia; Pesantez Molina, Geovanny; 0302811948; 0302708276The present research describes an applicative process about the most significant ways of measuring the quality of customer service, based on the main objective of analyzing the quality of service and customer satisfaction in the commercial premises of La Troncal canton. This, through the use of models, for which a mixed methodology was applied, to take advantage of the maximum potential of descriptive research, which made using instruments such as the CSAT questionnaire and others possible. Thus, resulting in customer perceptions and expectations, using the Likert scale, from five general approaches such as reliability, sensitivity, security, empathy, and intangible elements, concerning where costumer's priority is concentrated through their experiences with these companies. The direct beneficiaries of this research work are, in the first instance, the companies' managers, since knowing customers' satisfaction in each characteristic allows them optimizing decision-making to improve their quality of service. The indirect beneficiaries are the clients or consumers of each company since, through this research, they can express their opinions on the quality of service they obtained and suggest changes and improvements. The feasibility of this research was positive in demonstrating the quality of customer service in TIA, Valdiviezo, Pañora, TUTI, and MINI stores located in La Troncal canton.
- ÍtemAcceso AbiertoAnálisis de la calidad del servicio de la Universidad Católica de Cuenca Extensión La Troncal en la carrera de Empresas y la satisfacción de los estudiantes mediante el modelo servqual. La Troncal. 0p. 2018. Trabajo de investigación. Universidad Católica de Cuenca. Ingeniería Empresarial.(Universidad Católica de Cuenca., 2018) Urgilés Pérez, Gabriela Piedad; Pesantez Molina, GeovannyLa siguiente investigación se diseñó para proporcionar un aporte a la Universidad Católica de Cuenca sede San Pablo de La Troncal en la Carrera de Empresas, al analizar la calidad del servicio y la satisfacción de los estudiantes, utilizando la herramienta SERVQUAL. El Modelo SERVQUAL, mide la calidad del servicio, mediante las expectativas y percepciones de los estudiantes, en base a cinco dimensiones, que son, dimensión de fiabilidad, capacidad de respuesta, seguridad, empatia, y elementos tangibles, se aplicó el cuestionario de la encuesta SERVQUAL a los estudiantes del segundo al noveno ciclo de la carrera de Empresas, los resultados fueron obtenidos con la ayuda del programa estadistico SPSS versión 19, pudiendo de esta manera identificar las brechas por dimensiones con problemas de insatisfacción pocos significativos las cuales son fiabilidad, capacidad de respuesta y seguridad de la misma manera se identificó la brecha global que es de -0,064.
- ÍtemAcceso AbiertoAnálisis de la incidencia del teletrabajo en la productividad laboral de la Universidad Católica de Cuenca Extensión San Pablo de la Troncal durante el periodo marzo-agosto 2020.(Universidad Católica de Cuenca., 2021) Chillogalli Lata, Cinthia Julissa; Orellana Parra, Marco Giovanny; 0705833085El presente trabajo tiene como objetivo el Análisis de la incidencia del teletrabajo en la productividad laboral de la Universidad Católica de Cuenca Extensión San Pablo de la Troncal durante el periodo Marzo- Agosto 2020, mediante el estudio respectivo que involucra a los docentes de la institución y su efecto frente al teletrabajo y la productividad laboral. Consta de información bibliográfica referente al tema de estudio y sus variables; Teletrabajo y Productividad laboral, fundamentación teórica relacionada con la problemática planteada para mayor comprensión, herramientas para el teletrabajo, elementos, tipos, tics en la educación virtual, componentes, ventajas y desventajas del teletrabajo. Así mismo, Factores que afectan la productividad laboral, desempeño académico, adaptación a las plataformas virtuales, desafíos del teletrabajo y trabajo en equipo. La información recopilada dentro del proyecto se basa en la metodología descriptiva mediante la implementación de instrumentos de recolección de datos en la cual se diseñó una encuestas, que está orientada a los docentes de la Universidad Católica de Cuenca con el fin de conocer el efecto del teletrabajo en la ejecución de sus actividades de enseñanza aprendizaje para alcanzar con eficiencia y eficacia de la productividad laboral.
- ÍtemAcceso AbiertoAnálisis de viabilidad de un proyecto de inversión para la construcción de un restaurante vegetariano en el Cantón El Triunfo(Universidad Catolica de Cuenca Extensión San Pablo de La Troncal, 2015) Yanza Quito, Elsa Yolanda; Vicuña Matute, William
- ÍtemAcceso AbiertoAnálisis de viabilidad de un proyecto de inversión para la creación de un asadero Restaurant en el Cantón La Troncal(Universidad Catolica de Cuenca Extensión San Pablo de La Troncal, 2015) Garzón Sanmartin, Juan José; Vicuña Matute, William
- ÍtemAcceso AbiertoAnálisis de viabilidad de un proyecto de inversión para la implementación de un salón de eventos en el Recinto La Puntilla(2015) Castro Crespo, Mauro Eduardo; Pesantez Molina, Geovanny
- ÍtemAcceso AbiertoAnálisis del impacto del Covid-19 en la rentabilidad del sector comercial: negocios de electrodoméstico del Cantón La Troncal.(Universidad Católica de Cuenca., 2023-09-26) Suarez Calle, Rafael Enrique; Boza Aguirre, Joffre Edgar; 0941488892The global economic activity suffered a significant blow due to the crisis stemming from the coronavirus disease (COVID-19). It is evident that the economy in the La Troncal canton was also affected due to the 2020 pandemic. The objective of this study was to analyze the impact of COVID-19 on the profitability of the commercial sector, specifically focusing on appliance businesses in the La Troncal canton. The study's methodology employed a mixed approach with a descriptive scope. The population under investigation consisted of appliance businesses within the La Troncal canton. Convenience sampling was used for the sample selection process, focusing on the nearest establishments. The research utilized a survey administered to the employees of the appliance businesses to understand their perception regarding the economic impact of COVID-19 on the commercial sector. Interviews were also conducted with managers and those responsible for the accounting area of the selected businesses to gain insight into the pandemic's impact on business profitability. The results revealed that employees acknowledged a significant effect on business activity and productivity, ranging from 60% to 79%. In the interviews, participants confirmed a noticeable decrease in the profitability of the businesses, primarily attributed to challenges in import and export.
- ÍtemAcceso AbiertoAnálisis situacional de los efectos de la Pandemia del Covid-19 en el sector Hotelero del Cantón Bucay.(Universidad Católica de Cuenca., 2021) Guzmán Núñez, Lady Lucy; Boza Aguirre, Joffre Edgar; 0604225854La presente investigación tuvo por objetivo analizar los efectos socioeconómicos que ha traído consigo la pandemia del Covid-19 en el sector hotelero del cantón Bucay. Con la llegada del coronavirus una de las industrias más golpeadas fue el turismo, dentro de la cual hay otros sectores relacionados que dependen del movimiento de personas que realizan a nivel mundial, entre las cuales se puede identificar a restaurantes, agencias de viaje, empresas de transporte y el sector hotelero, como segmento específico abordado en este trabajo. Para facilitar la recolección de datos, el estudio se delimitó en el cantón Bucay de la provincia del Guayas, el mismo que además de la agricultura y ganadería, vive del turismo por sus condiciones geográficas al estar ubicado entre la costa y sierra ecuatoriana, lo que crea un entorno natural único, atractivo para ser visitado por turistas nacionales y extranjeros. La metodología aplicada fue descriptiva y de enfoque mixto porque se realizaron tanto entrevistas como encuestas a un grupo de 10 hoteles localizados en este sector. De acuerdo con los resultados obtenidos, se determinó que es posible que haya un aumento del desempleo en el sector turístico – hotelero de Bucay, dado que al momento de realizar la encuesta se encontró la novedad que 3 establecimientos habían cerrado, lo que supone una reducción de por lo menos el 25% de los ingresos con relación al año 2019, lo que establece que la pandemia ha golpeado muy fuerte a la economía dedicada al turismo en este cantón.
- ÍtemSolo MetadatosAnálisis Situacional del retorno voluntario del migrante Ecuatoriano caso: La Troncal.(Universidad Católica de Cuenca., 2022) Bustamante Paucar, Jinson Fernando; Pesantez Molina, Wilson Geovanny; 1719960195This research explains the reality experienced by Ecuadorian migrants. It considered the causes of their migration, the reasons for their return, and the governmental support programs promoted in previous years, including the level of acceptance or rejection of these programs. The methodology used the datum obtained from the Survey of Living Conditions in Ecuador of the National Institute of Statistics and Census. It showed that currently, there is a total of 810 people living in La Troncal after a period abroad. The sample of the surveyed population was 261 people. At the end of the survey, it determined that the primary cause of migration is the economic crisis representing 49%. 93% of the migrants did not take advantage of government support programs, 56% were not delighted with the economic activities they had undertaken, and 53% indicated that their return did not meet their expectations.
- ÍtemAcceso AbiertoLa asociatividad y su impacto en el desarrollo económico y competitivo de las pymes del cantón La Troncal.(Universidad Católica de Cuenca., 2023-10-02) Guaraca Pugo, Ángel Vinicio; Salazar Vazquez, Flor Isabel; 0940595143For SMEs currently have high skills as more and more businesses arise to reach different markets or audiences, for the canton of La Troncal it is presented that small businesses have high competition in the market for clients, since they seek to obtain the best economic and financial performance for the growth of the businesses, for which the observed problem of a lack of associativity between the different businesses that are present in the canton is presented, the proposal of promote business associativity in businesses in order to generate greater benefits in terms of the economic development of each business, so that in order to present the main objective of evaluating the impact of associativity on its economic development, several methods of research to in turn obtain through the population that there were 15 businesses in the sector of which are the parameters that they present for the evaluation of the associativity for this a survey was applied through the Likert scale where the results were analyzed by through a statistical program, which was performed by cronbach's alpha with a reliability of .956. Therefore, therefore, the improvement plan for SMEs in the canton of La Troncal was developed, so as a goal of improving the associativity between small business development strategies, among which are training and administrative training that are informative for the owners of the business sectors that promote associativity between the various businesses.
- ÍtemAcceso AbiertoLa auditoría y el presupuesto para empresas privadas(Universidad Catolica de Cuenca Extensión San Pablo de La Troncal, 1999) Bermeo Verdugo, Viviana Karina; Rojas, Elio
- ÍtemAcceso AbiertoEl camino del cambio y control de calidad(Universidad Catolica de Cuenca Extensión San Pablo de La Troncal, 2000) Castillo Freire, José Luis; Crespo, Rocío
- ÍtemAcceso AbiertoControl de activos fijos de la ilustre municipalidad del cantón la troncal(Universidad Católica de Cuenca. Ingeniería Empresarial. Ciencias Administrativas y Empresariales, 2000) Yugcha O, Luis; Vásquez, Remigio
- ÍtemAcceso AbiertoCreación de una empresa comercializadora de flores de verano para el mercado local, en el norte de la ciudad de quito, durante el periodo 2007-2010(Universidad Católica de Cuenca. Ingeniería Empresarial. Ciencias Administrativas y Empresariales, 2008) Vélez A., Lorgia Maribel; Vásquez, Remigio
- ÍtemAcceso AbiertoCréditos para emprendimientos en el ecuador, una estrategia para la reactivación del empleo.(Universidad Católica de Cuenca., 2021) Bombón Rodríguez, Myrka del Cisne; Orellana Orellana, Carlos; 0958823411El presente trabajo de titulación, sobre Créditos para Emprendimientos en el Ecuador, una estrategia para la reactivación del empleo, tiene como objetivo principal dar a conocer el impacto que han tenido los créditos de emprendimiento otorgado a través de instituciones financieras públicas y privadas para solucionar el tema de social de empleo en Ecuador durante el año 2019, así mismo las políticas públicas como estrategia gubernamental para generar nuevas plazas de trabajo. A través de recopilación bibliográfica tomada de portales web de instituciones financieras públicas, privadas y entes gubernamentales que presentan cifras oficiales de empleo en Ecuador, se pudo determinar los tipos de crédito existen para emprendedores, los montos a los que puede acceder un emprendedor, cartera total entregada durante el 2019 para este sector, lo antes mencionado está sujeto a las políticas macro y micro implementadas por el gobierno para que el ciudadano común pueda desarrollar su negocio y con ello generar nuevas plazas de empleo personal, familiar o comunitario, desde esta perspectiva el INEC tendrá la capacidad de mostrar datos estadísticos de los últimos tres años. En ese contexto se podrá analizar el impacto que tuvieron los créditos de emprendimiento para solucionar los temas de empleo durante el año 2019, además si los proyectos emprendidos pudieron sostenerse en el tiempo y cuántas plazas de trabajo directo e indirecto se generaron en el Ecuador, los portales web del sistema financiero nacional facilitaron la recopilación de información bibliográfica de montos y características de sus carteras pymes.
- ÍtemAcceso AbiertoDemanda de los profesionales en Administración de Empresas en las Mipymes(Universidad Católica de Cuenca., 2022) Chavarria Andrade, Adolfo Bienvenido; Orellana Orellana, Carlos Patricio; 1315430072This research aims to investigate the labor demand for professionals in Business Administration, considering the scientific and technological characteristics of the specialists necessary for the development of the country, the fields of work of the professionals trained in the educational institutions, the specialized technical competencies that the new professionals must fulfill, the requirements of the development of the company and thus to know the needs of the business administration degree. The research applies inductive, deductive, quantitative, descriptive, and analytical methods to obtain reliable information to meet the needs of people who work in the private and public sectors. The results compiled through the survey applied to 183 SMEs in La Troncal canton led to the conclusion that the professionals have an excellent formation, being this professional profile required in the micro, small, and medium national enterprises. In contrast, it is evident that for hiring these professionals, it is considered experience in the labor field of a minimum of 2 years is a primary requirement. This profession demand is notorious. However, the questioned aspect is the hiring by the companies, due to these requirements applied to recently graduated professionals who know the actual labor field when doing their professional practices and internships. It is the main reason for many entrepreneurs in front of the need for a change, whether it is an economic situation or personal satisfaction.