Unidad Académica de Ciencias Económicas y Empresariales
URI permanente para esta comunidad
Examinar
Examinando Unidad Académica de Ciencias Económicas y Empresariales por Asesores "Andrade Amoroso, Rolando Patricio"
Mostrando 1 - 9 de 9
Resultados por página
Opciones de ordenación
- ÍtemAcceso AbiertoAnálisis de calidad del servicio al cliente como factor de competitividad en las MIPYMES de Cuenca(Universidad Católica de Cuenca., 2024) Pizarro Jarama, Gina Elizabeth; Andrade Amoroso, Rolando Patricio; 0151073004The quality of customer service is a determining factor for the competitiveness of micro, small, and medium-sized enterprises (MSMEs). In this case, the focus is on the food service industry in Cuenca, as this sector is highly dependent on direct interaction with customers. This allows for a comprehensive and representative evaluation of the impact on business performance. This study centers on analyzing how service quality influences the competitiveness of MSMEs, exploring crucial aspects such as customer service, product quality control practices, and post-sale follow-up. The methodology employed was descriptive and non-experimental, using a mixed quantitative and qualitative approach with a cross-sectional design; a questionnaire composed of 9 items for data collection was implemented. The results revealed the importance of improving staff training, implementing appropriate technologies, and strengthening the organizational culture oriented toward customer satisfaction. These findings provide MSMEs with tools to optimize their internal processes and improve their positioning in the local market. Likewise, the results of the analysis of customer service quality in MSMEs in the industrial food sector in Cuenca are essential because they provide information on areas for improvement and opportunities for growth. This allows companies to identify and address deficiencies and improve operational efficiency, thus strengthening their competitive positioning.
- ÍtemAcceso AbiertoAnálisis de los emprendimientos sociales en el Ecuador: un enfoque en el sector ganadero de Tarqui durante los períodos 2019-2021(Universidad Católica de Cuenca, 2023) Buestan Pérez, John Efraín; Andrade Amoroso, Rolando Patricio; 0105897342At present, social entrepreneurship has emerged as a response to the labor precariousness found not only in Ecuador but in various parts of the world. Therefore, it is a dynamic element of the economy. For this reason, the study sought to analyze the reality in which the livestock entrepreneurs of the parish of Tarqui are operating in the face of the economic difficulties resulting from the COVID-19 pandemic. A non-experimental design methodology was used with a transversal, documentary, descriptive, and field methodology to meet the stated objective. Therefore, the approach was qualitative, for which surveys were applied to a non-probabilistic sample of 20 enterprises. The results allowed us to identify that livestock farmers in the parish of Tarqui were forced to reduce the size of their herds while others closed their farms completely. This was due to the low demand and income that did not allow them to stay afloat to meet their daily expenses. Moreover, the continued restrictions imposed by the government to prevent the spread of the virus have drastically reduced the number of visitors and tourists coming to the area.
- ÍtemAcceso AbiertoEstrategias Innovadoras para el Departamento de Talento Humano Dentro de un Modelo de Negocio del Sector Comercial caso de Estudio: Comercial GABY SOLIS ULLOA CIA. LTDA.(Universidad Católica de Cuenca, 2022) Tigre Tenesaca, Karina Elizabeth; Andrade Amoroso, Rolando Patricio; 0107114050El presente trabajo de investigación trata de las estrategias innovadoras para el departamento de talento humano en Comercial Gaby SolisUlloa Cía. Ltda. Esta organización se dedica al comercio local, cuenta con alrededor de 16 empleados, son importadores de productos de bazar donde ofrece productos como: cristalería, porcelana, juguetería, textil, etc. Actualmente Comercial Gaby no cuenta con el departamento de talento humano que se encargue de administrar el desarrollo y la gestión de los trabajadores, siendo un punto esencial dentro de la organización. Realiza reclutamiento del personal de manera inadecuado, es decir no pasa por los procesos necesarios para saber si el trabajador es apto para ocupar el puesto de trabajo requerido, siendo esta una falencia muy notoria. Los procesos más importantes como el perfil adecuado, inducción, capacitación y seguimiento del personal al momento de la contratación no son tomados en cuenta. Se pretende establecer estrategias que puedan organizar varios procesos, que son de importancia dentro del área de talento humano y poder solucionar conflictos o falencias que se encuentren. También se busca mejorar el funcionamiento de la organización en cuanto a la administración y tener en cuenta las normativas que ayuden a la demanda de las actividades de Comercial Gaby, buscando contribuir de tal forma el crecimiento de la organización como también en el crecimiento en la industria y el comercio en el país.
- ÍtemAcceso AbiertoFactores que determinan la rentabilidad de las empresas que brindan servicios de hospedaje de las mascotas post pandemia(Universidad Católica de Cuenca., 2024) Vélez Córdova, Jessica Paulina; Andrade Amoroso, Rolando Patricio; 0106048457Today's society exhibits a growing concern for the well-being of pets, as owners increasingly consider them integral members of the family and strive to provide them with the best care available. The primary objective of this research is to analyze the determinants that influence the profitability of companies offering pet boarding services in the post-pandemic context. The aim is to identify the main variables impacting the economic performance of the city of Cuenca. The methodology employs a descriptive and quantitative analysis approach to obtain and analyze the necessary data. A survey will be used to collect relevant information from pet boarding service businesses in Cuenca, and the target population encompasses all such businesses in the city. The survey results indicate a clear trend toward greater recognition of pets as significant family members and an increased societal concern for their welfare. Pet owners are willing to invest more in the care and health of their pets. These findings underscore the importance of considering pet owner’s evolving needs and expectations in designing animal-related services and products, as well as in promoting animal health and welfare in general.
- ÍtemAcceso AbiertoImpacto del COVID -19 en las Microempresas de Comida Rápida en la Ciudad de Cuenca en el Periodo Marzo 2020 – Segundo Semestre 2021.(Universidad Católica de Cuenca., 2022) Largo Chillogallo, Xavier Alexander; Andrade Amoroso, Rolando Patricio; 0105830798El articulo propuesto tiene la finalidad de analizar el impacto generado por la pandemia de Covid-19 en las microempresas de comida rápida en la ciudad de Cuenca en el periodo Marzo 2020 – Segundo Semestre 2021, este sector fue golpeado drásticamente, porque tuvieron grandes pérdidas en sus negocios, los clientes por el confinamiento optaron por no visitar los locales por miedo de contraer el virus. Por la pandemia las empresas tuvieron que implementar el aislamiento provocando un gran riesgo al momento de la transportación de materias primas para la elaboración de sus productos, las microempresas por las restricciones se vieron en la necesidad de despedir a sus trabajadores, ya que disminuyeron sustancialmente las ventas. En este sentido, el objetivo del presente trabajo investigativo es analizar el impacto causado por el virus en las microempresas de comida rápida de la ciudad de Cuenca en el periodo comprendido desde marzo 2020 a junio 2021, ya que por la pandemia las microempresas de comida rápida no contaban con el servicio que requerían para poder satisfacer a sus clientes, para que la situación mejore se debe realizar cambios. Para lograr el objetivo de investigación, estableceremos datos estadísticos, los que realizaremos a través de encuestas con los dueños de los locales en las áreas aledañas de la ciudad de Cuenca, los mismos serán tabulados dando como respuesta sobre el impacto que han tenido por esta pandemia y se demostrará sobre que estrategias implementaron durante la crisis para satisfacer a sus clientes y lograr reactivar sus negocios.
- ÍtemAcceso AbiertoPlan de mejora para la reactivación económica después de la huelga nacional para las Mipymes de Cuenca-Ecuador(Universidad Católica de Cuenca., 2023) Yupangui Guamán, Luis José; Andrade Amoroso, Rolando Patricio; 0302204672Cuenca-Ecuador city has many small and medium-sized enterprises (SMEs), which are characterized by their contribution to the economic development of the canton. However, they face significant problems, such as the one derived from the national strike that began on June 13, 2022, with the participation of the Confederation of Indigenous Nationalities of Ecuador (CONAIE by its Spanish acronym); who, among their demands, require the national government to reduce and freeze fuel prices, establish price controls, and improve health and education coverage. This study aims to design and present an improvement plan for these organizations to continue developing, reactivate the canton's economy, and help improve productive activity. Within the methodological framework, this research is descriptive, recurring to the quantitative approach through the development of the survey technique directed to the entrepreneurs of these organizations. The results show that the main problems and effects that the SMEs in the city of Cuenca had to face are the decrease in the production level, loss of sales, partial or total paralysis of their productive and operative activities, the decrease in the demand for their products and/or services, and the decrease in their liquidity. Based on this information, an improvement plan was prepared, which defines the goals, actions, resources, responsible parties, and expected results.
- ÍtemAcceso AbiertoPropuesta Modelo de Gestión para la Alianza Estratégica entre Productores y Casas Exportadoras de Sombreros de Paja Toquilla en la Provincia del Azuay(Universidad Católica de Cuenca., 2022) Pauta Astudillo, Christian Rafael; Andrade Amoroso, Rolando Patricio; 0104667894Resumen: El modelo de gestión a proponer en la provincia de Azuay – Cuenca abarca varios aspectos como por ejemplo lo teórico – conceptual en el que se explica la terminología de las palabras más relevantes, la reseña histórica es importante para conocer sobre el sombrero de paja toquilla, quienes son los más interesados en dicho producto para conocer el mercado al cual este va a ser destinado, con un correcto plan de alianza sugiriendo maneras de cómo se debe presentar el producto como atractivo cultural tanto como productor al igual que como exportadora, justificando el interés del turista en la sierra ecuatoriana. Con el correcto uso de las conjugaciones se pretende ofrecer información nueva y justificada para obtener ideas claras sobre la alianza entre los productores y las casas exportadoras del sombrero de paja toquilla, contribuyendo con criterios para sustentar el comercio además de ofrecer estrategias para potencializar este producto.
- ÍtemAcceso AbiertoProyecto de Titulación embargado con fines de publicación de impacto.(Universidad Católica de Cuenca., 2024) Valarezo Castillo, Yessenia Margoth; Andrade Amoroso, Rolando Patricio; 1900786128
- ÍtemAcceso AbiertoSistema de control interno para el proceso de recaudación y recuperación de cartera para mejorar la liquidez de las PYMES en la ciudad de Cuenca - Ecuador(Universidad Católica de Cuenca., 2023) Aguilar Patiño, Adriana Edelmira; Andrade Amoroso, Rolando Patricio; 0106497670SMEs (Small and Medium-sized Enterprises) serve as a driving force for the economy in both large and small cities. These are typically businesses engaged in commerce, characterized by low capital investment, and as a result, they require prompt capital recovery for reinvestment. That is why they need efficient collection and recovery processes for their loan portfolio so as not to affect their liquidity, as this puts their operation at risk and delays their growth and development process. The general objective is to design an internal control system in the revenue and debt recovery area to enhance the liquidity of SMEs in the commerce sector. It is intended to be achieved through a mixed-method study with a descriptive, non-experimental approach, where quantitative and qualitative data will be collected on the variable under study. The research will describe the processes related to revenue and debt recovery without manipulating or altering the data obtained. The investigation is expected to identify the weaknesses in SMEs' revenue and debt recovery process and contribute improvements to it.