• Universidad Católica de Cuenca

    Repositorio Institucional

  • Repositorio Institucional

    Tesis, Trabajos de Investigación, Tesinas, Monografías

  • Red de Bibliotecas

    Universidad Católica de Cuenca


Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucacue.edu.ec/handle/reducacue/7546
Title: Estimulacion musical para mejorar el lenguaje oral en niños y niñas nivel inicial I
Authors: Ruiz Chacon, Monica Beatriz
???metadata.dc.contributor.advisor???: Mejia Paredes, Rufina Eduviges
Keywords: MUSICA INFANTIL
ESTIMULACION
LENGUAJE ORAL
DESARROLLO MUSICAL
Issue Date: 2017
Abstract: 
This research was carried out in order to identify the problems that children present in relation to oral language. The investigation is descriptive - Explanatory character claims to relate the most important properties of the phenomenon under study. We used the scientific method of observation with a quantitative and qualitative approach which are associated with the instruments of the interview checklist, and the survey. The sample was taken equal to the population made up of 18 children, parents and a teacher of initial level I of the school "Facundo Bayas" parish Proaño, Morona canton, province of Morona Santiago, Ecuador. After studying the subject and seeing the importance of music in children, it can be concluded that, when applying the research instruments and subsequently with the results and interpretation of the initial diagnosis, sufficient data have been obtained to verify that the Musical activities play a significant role in getting children to improve their oral language and develop it in a practical and fun way, seeing the need that the children present has raised a guide to children's songs to improve their oral language . Key words: Children's music, stimulation, oral language, musical education, musical development.
Description: 
Esta investigación se realizó con el fin de identificar problemas que presentan los niños/as con relación al lenguaje oral. La indagación es de carácter Descriptiva – Explicativa pretende relatar las propiedades más importantes del fenómeno en estudio. Se utilizó el método científico de la observación con un enfoque cuantitativo y cualitativo los cuales están asociados con los instrumentos de la lista de cotejo, la entrevista, y la encuesta. La muestra se tomó igual a la población conformada por 18 niños, padres de familia y una docente de nivel inicial I de la escuela “Facundo Bayas” parroquia Proaño, cantón Morona, provincia Morona Santiago, Ecuador. Luego de haber estudiado el tema y ver la importancia que tiene la música en los niños se puede concluir que al momento de aplicar los instrumentos de investigación y posteriormente con los resultados e interpretación del diagnóstico inicial se ha podido obtener suficientes datos para poder comprobar que las actividades musicales juegan un papel significativo para lograr que los niños mejoren su lenguaje oral y lo desarrollen de una manera práctica y divertida, viendo la necesidad que los niños/as presentan se ha planteado elaborar una guía de canciones infantiles para que así mejoren su lenguaje oral. Palabras claves: Música Infantil, estimulación, lenguaje oral, educación musical, desarrollo musical. .
URI: http://dspace.ucacue.edu.ec/handle/reducacue/7546
Internal code: 16B2017-TCC-EE6
Appears in Collections:Trabajos de Investigación - Facultad de Ciencias de la Educacion mención Educación inicial y parvularia - Sede Macas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRABAJO FINAL MÓNICA RUÍZ CHACÓN.pdfINFORME3.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.