• Universidad Católica de Cuenca

    Repositorio Institucional

  • Repositorio Institucional

    Tesis, Trabajos de Investigación, Tesinas, Monografías

  • Red de Bibliotecas

    Universidad Católica de Cuenca


Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucacue.edu.ec/handle/reducacue/7543
Title: La importancia de la lectoescritura en el proceso de enseñanza-aprendizaje en los niños de primer año de educación básica
Authors: Pillco Pillco, Rosa Hermelinda
???metadata.dc.contributor.advisor???: Mejia Paredes, Rufina Eduviges
Keywords: LECTOESCRITURA
ENSEÑANZA
APRENDIZAJE
PROCESO-E-A
Issue Date: 2017
Abstract: 
The literacy in the process of teaching learning in children of the first year of Basic Education is important because it promotes integral development in the student, so I carry out the study of the 2 subject with total normality and greater responsibility for development Of the present work, the application of some instruments to obtain information and the bibliographic revision on the subject was realized. The objective is to provide possible solutions through the application of a didactic guide where activities or exercises that help to prevent some problems in the literacy process and avoid possible difficulties related to: motor visual coordination, fine motor (tonic-postural), Phonological awareness and reading comprehension. The research was carried out at the Rosa Dominga Yuma elementary school, was descriptive, with a non-experimental design and mixed approach, for the data collection was used empirical observation through the observation sheet, parents survey Of family and teachers, which allowed to demonstrate the causes and the effects of the problem. The main conclusions are that most parents do not encourage their children in the literacy process even though teachers train them through workshops. Key words: Literacy, Process T-L, Teaching, Learning.
Description: 
La enseñanza de la lectoescritura a los niños y niñas del primer año de Educación Básica es importante, porque potencializa su desarrollo integral, razón por lo que se escogió este tema de investigación para el desarrollo del presente trabajo, se realizó la aplicación de algunos instrumentos para obtener información y la revisión bibliográfica sobre el tema. El objetivo es brindar posibles soluciones mediante la aplicación de una guía didáctica donde consta actividades o ejercicios que contribuirán a prevenir algunos problemas en el proceso de la lectoescritura y evitar posibles dificultades relacionadas con: la coordinación viso motora, motricidad fina (tónico-postural), conciencia fonológica y comprensión lectora. La investigación se realizó en la escuela de educación básica Rosa Dominga Yuma, fue de tipo descriptivo, con diseño no experimental y con enfoque mixto, para la recolección de datos se utilizó la observación empírica a través de la ficha de observación, encuesta a los padres de familia y docentes, lo que permitió evidenciar las causas y los efectos del problema. Las conclusiones principales señalan que la mayoría de padres de familia no estimulan a sus hijos en el proceso de la lectoescritura a pesar de que los docentes les capacitan mediante talleres. Palabras claves: Lectoescritura, Proceso E-A, Enseñanza, Aprendizaje.
URI: http://dspace.ucacue.edu.ec/handle/reducacue/7543
Internal code: 16B2017-TCC-EE3
Appears in Collections:Trabajos de Investigación - Facultad de Ciencias de la Educacion mención Educación inicial y parvularia - Sede Macas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TRABAJO DE INVESTIGACION PILLCO PILLCO ROSA.pdfINFORME7.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.